East Side Architecture

ESA v Design Factory

ESA v Design Factory

Od 13.2.2015 máte možnosť zoznámiť sa s projektom East Side Architecture v bratislavskom Design Factory.
Večer plný architektúry si vychutnáme spolu.

Od 13.2.2015 máte možnosť zoznámiť sa s projektom East Side Architecture v bratislavskom Design Factory.
Večer plný architektúry si vychutnáme spolu.


Projekt East Side Architecture vznikal od roku 2011 pod taktovkou architektonického ateliéru Atrium, ktorý cez svoju vlastnú platformu “ East Side Architecture“ mapuje pravidelne súčasnú slovenskú architektúru na východe Slovenska. Po sérii menších výstav a inštalácii projekt nakoniec vyústil do ucelenej a komplexne spracovanej výstavy prvýkrát predstavenej v roku 2014 v Kasárňach – Kulturpark v Košiciach, pri príležitosti krstu 300 – stranovej rovnomennej knižnej publikácie East Side Architecture.


Výstava bola koncipovaná ako putovný projekt a jej druhá zastávka bude práve v našich priestoroch sprístupnená divákom od začiatku februára 2015.

Ťažiskom výstavy je výber štyroch desiatok architektonických realizácií, ktoré vznikli prevažne v prvej dekáde nového milénia. Selekcia sa neusiluje o extrakt regionálnych špecifík a nehľadá lokálne ukotvenú identitu. Hlavný obsah výstavy treba vnímať ako vecný dokument o súčasnej kondícii architektúry na východe Slovenska. Široké spektrum typologických druhov, medzi nimi rodinné a bytové domy, knižnice, školy, sakrálne stavby, galérie, športové haly či dokonca krajinné vyhliadky, ilustrujú veľké plnofarebné fotografie, grafická dokumentácia a piktogramy, ktoré sú vizuálnou skratkou vybraných objektov.

Výstavnícke riešenie komornej expozície East Side Architecture (3D teleso vznášajúce sa nad úrovňou podlahy a vytvárajúce tak kubické svetelné teleso) je svojbytným objektom spochybňujúcim presné rozhranie umenia, scénografie a interiérového dizajnu.

Autori vytvorili dômyselný modulárny systém svetelných panelov (lightboxov). Jednotlivé moduly, na rube doplnené fotografiami z knihy, umožňujú spájanie zostáv rozmanitých konfigurácií. V prípade inštalácie vznášajúcej sa voľne v priestore, sa architekti pohrali s dioramatickým formátom, keď divákov uzatvorili do fyzicky vymedzeného prstenca – „priestoru v priestore“. Pohľad na lícovú stranu inštalácie zvádza k porovnaniu s minimal-artom a k prirovnaniu k „sústredenému dialógu medzi Donaldom Juddom a Danom Flavinom“.

Na vrch